خريد اينترنتي

مديريت ريسك اعتباري در نظام بانكي

مديريت ريسك اعتباري در نظام بانكي

ريسك اعتباري را مي‌توان به طور گسترده به دو دسته تقسيم كرد. يكي ريسك كلان و ديگري سيستماتيك براي وقتي كه كل سيستم بانكي با مشكل روبرو مي‌شود. ريسك اعتباري سيستماتيك ممكن است از وقوع برخي وقايع مورد انتظار يا غير منتظره در اقتصاد يا بازارهاي مالي ناشي شود. ريسك اعتباري خرد مي‌تواند ناشي از عدم نظارت مناسب كاركنان يا به خاطر خطر سرقت در بانك، مردم اموال خود را در خانه نگه دارند كه باعث فرسايش در ارزش دارايي‌ها و به تبع آن، كاهش ارزش ذاتي بانك مي‌شود، باشد. همه بانك‌ها بخش‌هاي مديريت ريسك اعتباري خود را فعال كرده‌اند تا آنها را كنترل، اندازه گيري و مديريت كنند. بخش مديريت ريسك با اندازه گيري مداوم ريسك سهام فعلي، اعتبار سنجي مشتريان، دارايي‌ها، بدهي‌ها و ساير مسائل، به مديريت آن كمك مي‌كنند. اين بخش به طور مرتب با ساير بخش‌هاي بانك ارتباط برقرار مي‌كند. براي كاهش احتمال متضرر شدن چه مستقيم و چه غير مستقيم با همكاري ساير بخش‌هاي بانكي گام برمي‌دارد.

وام بانكي و بازپرداخت آن

ممكن است پس از اعتبارسنجي توسط يك شركت اعتبار سنجي پولي كه يك بانك به مشتري وام مي‌دهد به موقع بازپرداخت نشود كه در سامانه استعلام معوقات بانكي قابل مشاهده است. اين مسئله ممكن است به دلايل تغيير نرخ بهره يا ركود اقتصادي جامعه تاثير آن بر مشتريان حقوقي و حقيقي باشد. اين نوع خطرات و ريسك‌ها در نظام بانكي به طور ذاتي وجود دارد، هر بانكي بايد آن را پيش بيني و با اقدامات درست و اصولي آنها را مديريت كند.

نحوه مديريت ريسك اعتباري در نظام بانكي

اكنون بياييد توجه خود را به روش هاي مديريت ريسك اعتباري در نظام بانكي معطوف كنيم. براي اين كار روش‌هاي زيادي وجود دارد، اما دو دسته گسترده وجود دارد:

  • در سطح بانك
  • در سطح دولت (داشتن مقررات الزام آور).

با تصويب قوانين‌، سيستم‌ها و فرآيندهاي موجود مانند اعتبار سنجي مشتريان، قوانين محتاطانه را فعال كرده و دور زدن و سرپيچي از آنها دشوار مي‌شود. اين قوانين، سيستم‌ها و فرايندها مي توانند در سطح شعبه، سطح منطقه‌اي يا ملي تصويب و اجرا شوند. همه بانك‌ها مي‌تواند از چنين سيستم‌ها و فرآيندهايي استفاده كنند.

هدف از مديريت ريسك اعتباري

هدف از مديريت ريسك اعتباري در بانك‌ها، كاهش ضررها با حفظ سرمايه بانكي و گرفتن تضمين و ضمانت نامه‌هاي لازم و مستحكم براي جبران ضرر در بازپرداخت وام در هر زمان معين است. براي اين كار، بانك ها نه تنها نياز به مديريت كل نمونه كارها بلكه اعتبارات فردي نيز دارند. ريسك اعتباري به سادگي درك مي‌شود زيرا هر بانكي با دادن وام و تسهيلات حتي پس از اعتبارسنجي توسط يك شركت اعتبارسنجي در معرض آن قرار دارد. ريسك اعتباري احتمال ضرر ناشي از عدم موفقيت وام گيرنده در بازپرداخت وام يا تحقق تعهدات قراردادي است. به طور سنتي، اين ريسك اين را نشان مي‌دهد كه وام دهنده ممكن است اصل بدهي و بهره را دريافت نكند كه منجر به قطع جريان نقدي و افزايش هزينه‌ها شود. جريان نقدي اضافي ممكن است براي تامين پوشش اضافي براي ريسك اعتباري نوشته شود. اگرچه نمي‌دانيد دقيقا چه كسي تعهدات را به صورت پيش فرض رعايت نمي‌كند، اما ارزيابي صحيح و مديريت ريسك اعتباري مي تواند شدت ضرر را كاهش دهد ( استعلام اقساط معوق بانك مركزي ). پرداخت بهره از وام گيرنده يا صادر كننده بدهي پاداش وام دهنده يا سرمايه گذار براي مديريت ريسك اعتباري است. نمونه اي از فرم اعتبار سنجي مشتريان در سامانه اعتبار سنجي آيس را مي توانيد دانلود و مشاهده كنيد.

منبع: marketrealist

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۰:۰۰ توسط:كيان موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :