خريد اينترنتي

دريافت آنلاين گزارشات اعتباري

سير تحولات بانكداري مسيري طولاني را طي كرده و از سيستم بانكداري سنتي به سيستم بانكداري الكترونيك رسيده است. گسترش و نفوذ فناوري اطلاعات و ارتباطات و اينترنت و دسترسي همگاني به آن موجب تحول بنيادين در تمام ابعاد زندگي بشر شده است. ظهور پديده‌هايي چون كسب‌و‌كار الكترونيك، تجارت الكترونيك و بانكداري الكترونيك از نتايج عمده اثرگسترش فناوري اطلاعات بر بعد اقتصادي است. مفهوم بانكداري الكترونيك موجب انقلابي در صنعت بانكداري و مالي شده است. به نظر مي‌رسد در آينده نزديك، ديگر شاهد حضور مردم در شعبه‌هاي بانكي نخواهيم بود و كليه فعاليت‌ها از طريق اينترنت انجام خواهد شد.

بانكداري الكترونيك يا بانكداري اينترنتي، يك سيستم پرداخت الكترونيكي است كه مشتريان بانك يا موسسات مالي را به انجام تعدادي از تراكنش‌هاي مالي از طريق وبسايت موسسه مالي قادر مي‌سازد. برخي بانك‌ها به صورت مجازي فعاليت مي‌كنند و كليه اقدامات‌شان بر مبناي بانكداري اينترنتي است. بزرگترين مزيت بانكداري اينترنتي انجام فعاليت‌هاي بانكي بدون نياز به حضور در شعب بانكي است.

مفهوم بانكداري الكترونيك همزمان با توسعه وب جهاني تكامل يافت. در طي دهه 1980، برنامه‌نويساني كه در زمينه پايگاه داده بانك فعاليت مي‌كردند ايده تراكنش‌هاي بر خط بانكداري به ذهن‌شان خطور كرد. احتمالاً فرآيند توسعه اين خدمات بعد از پيدايش فروشگاه‌هاي اينترنتي به وجود آمد. نخستين بار فروشگاه‌هاي اينترنتي استفاده از كارت اعتباري در اينترنت را رواج دادند.

در دهه 80 ميلادي كه اينترنت به خوبي توسعه نيافته بود. پيشگامان سرويس‌هاي بانكداري خانگي مدرن، سرويس‌هاي بانكداري از راه دور از طريق رسانه‌هاي الكترونيكي مانند دستگاه‌هاي فكس و تلفن بودند. در اواخر دهه 1980 واژه آنلاين يا بر خط متداول شد كه بيانگر استفاده از صفحه كليد و صفحه نمايش براي دستيابي به سيستم بانكداري از طريق خطوط تلفن است.

در دسامبر 1980 بانك مركزي آمريكا با راديو شاك براي توليد يك مودم سفارشي امن همكاري كرد كه مشتريان بانك را به دسترسي امن به اطلاعات حساب قادر ساخت. خدمات در دسترس در سال اول شامل پرداخت صورتحساب، ليست ترتيب چك‌ها، برنامه‌هاي وام، محاسبه بودجه و ماليات و اخبار روزانه بود. هزاران مشتري ماهانه 25 تا 30 دلار براي اين سرويس پرداخت مي‌كردند.

در سال 1981 چهار بانك بزرگ نيويورك با استفاده از سيستم ويدئوتكس سرويس‌هاي بانكداري خانگي ارائه دادند. اما به دليل شكست تجاري، ويدئوتكس تنها در فرانسه و انگليس مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1983، شركت ساخت و ساز ناتينگهام (NBS ( اولين سرويس بانكداري اينترنتي را در انگلستان پايه‌گذاري كرد. اين سرويس به خوبي توسعه نيافته بود و تعداد تراكنش‌هايي كه صاحبان سرمايه مي‌توانستند انجام دهند را محدود مي‌كرد.

اولين سرويس بانكداري اينترنتي در ايالات متحده آمريكا در اكتبر 1994 معرفي شد. اين سرويس توسط اتحاديه اعتباري فدرال استنفورد كه يك موسسه مالي است توسعه يافته بود. سرويس‌هاي بانكداري الكترونيك به دليل سيستم‌هاي توسعه يافته خود بسيار فراگير شدند.

تا سال 2000، 80 درصد بانك‌هاي آمريكا سيستم بانكداري الكترونيك ارائه دادند. رشد مشتريان به آرامي صورت گرفت. به طوري كه 10 سال طول كشيد تا مشتريان بانكداري الكترونيك به دو ميليون برسد. در 2001 بانك آمريكا اولين بانكي بود كه بيش از 20 درصد پايگاه مشتريانش، يعني بيش از 3 ميليون مشتري بانكداري الكترونيك داشت. ولز فارگو 2.5 ميليون مشتري بانكداري آنلاين شامل كسب و كارهاي كوچك داشت. مشتريان آنلاين وفادارتر و سودآورتر از مشتريان عادي يا حقيقي بودند.

در اكتبر2001 ، مشتريان بانك آمريكا 3.1 ميليون صورتحساب الكترونيكي در مجموع بيش از 1 بيليون دلار پرداخت انجام دادند.

در 2009 ، گزارشي توسط گروه گارتنر تخمين زد كه 47 درصد بزرگسالان ايالات متحده و 30 درصد در انگليس از بانك الكترونيك استفاده مي‌كنند.

بانكداري اينترنتي در ايران از اوايل دهه 70 آغاز شد. نخستين اقدام ايران در زمينه بانكداري الكترونيك عضويت در سوئيفت بود كه در سال 1372 به اين شبكه متصل گرديد. سوئيفت يك انجمن تعاوني غير انتفاعي است كه در سال 1973 ميلادي توسط 239 بانك از پانزده كشور اروپايي و آمريكاي شمالي تاسيس شد و هدف آن جايگزيني روش‌هاي ارتباطي غير استاندارد كاغذي در سطح بين‌الملل با يك روش استاندارد شده جهاني بود. 

در طي سال‌هاي 72 و 73 شبكه ارتباطي بين بانك ملي و فروشگاه‌هاي شهروند ايجاد شد كه از طريق آن افرادي كه داراي كارت بانك ملي بودند مي‌توانستند از خدمات فروشگاه‌هاي شهروند بهره‌مند شوند.

در خرداد 1381 مجموعه‌اي از مقررات حاكم بر مركز شبكه تبادل اطلاعات بين بانكي موسوم به شتاب تصويب شد. اداره شتاب بانك مركزي در تير ماه 1381 تاسيس شد و به تامين زير ساخت‌هاي بانكداري الكترونيك پرداخت. اين طرح در راستاي هماهنگي و همكاري بين بانك‌ها و سازماندهي سيستم پولي كشور ايجاد شد و كليه بانك‌ها را ملزم به پيوستن به اين شبكه ساخت. شتاب فعاليت خود را با ايجاد ارتباط بين دستگاه‌هاي خودپرداز سه بانك (بانك‌هاي كشاورزي، توسعه صادرات و صادرات ايران) به طور آزمايشي آغاز كرد و سپس بانك‌هاي خصوصي سامان و كارآفرين به طور داوطلبانه به اين آزمايش پيوستند. در حال حاضر ايران داراي يك نظام واحد مبادله الكترونيكي وجه براي انواع پرداخت‌هاي خرد و كلان است. امروزه اكثر بانك‌هاي ايران طرح هاي بانكداري الكترونيكي خود را در دست اقدام دارند. بانك ملي با طرح سيبا، بانك صادرات با طرح سپهر، بانك تجارت با طرح SGB ، بانك ملت با طرح جام، بانك رفاه با طرح جاري همراه و بانك كشاورزي با طرح مهر فعاليت‌هاي خود را در زمينه بانكداري الكترونيك پيش مي‌برند. بدون ترديد بهره‌گيري از فناوري اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف تجاري يكي از ابزارهاي لازم براي افزايش كارايي تجاري در اقتصاد ملي است. درسال 1386 هيئت وزيران درجلسه‌اي بنا به پيشنهاد وزارت اقتصاد و دارايي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و به استناد مواد 5 و 8 قانون تسهيل اعطاي تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسريع در اجراء طرح‌هاي توليدي و افزايش منابع مالي و كارايي بانك‌ها مصوب 1386 آيين نامه نظام سنجش اعتبار را تصويب نمود. اين امر شروع پيدايش رتبه اعتباري ايرانيان بود و رفتار مالي 8 سال گذشته هر ايراني در شبكه بانكي توسط بانك مركزي جمع آوري و توسط يك شركت زير مجموعه وزارت اقتصاد و دارايي تجزيه و تحليل شد و درحال حاضر هر ايراني داراي رتبه اعتباري بوده كه اين رتبه خوش حسابي شخص را در شبكه بانكي را نشان مي دهد. اين رتبه توسط شركت‌هاي اعتباري سنجي نظير شركت  اعتبار سنجي ( اعتبارسنجي )  هوش و دانش سپهر ( آيس ) قابل ارائه مي‌باشد. 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۵۳:۰۰ توسط:كيان موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :